تحمل نظر منتقد و مخالف از آموزه هایی است که ریشه در فرهنگ و اعتقاد اسلامی مردم ایران دارد و بزرگان ما سفارش های موکد در این خصوص داشته و راه های تحمل نقد و نظر مخالف را در دوره های مختلف به ما آموخته اند.
آنچه حکومت امام علی (ع) را با دیگران متمایز می سازد، ملایمت، بردباری و روش الهی آن حضرت در برخورد با مخالفان و منتقدین بود، چه آنان که مخالفت خود را به صراحت ابراز نمی کردند و چه آنان که به طور آشکار مخالفت و حتی عناد می ورزیدند.
این برخورد رئوفانه و بزرگوارانه برخاسته از نگرش جهان شمول حضرت امیرالمومنین علی (ع) نسبت به مردم و حکمرانی و بسیار انسانی و برادرانه بود.
این نگرش امام علی (ع) در نامه خود به مالک اشتر متجلی شده که می فرماید: مهربانی با مردم را پوشش دل خویش قرار ده و با همه دوست و مهربان باش.
تحمل نظرات مخالف در حقیقت آموختنی است. اینکه همه باید به اظهارنظرها، عقاید و افکار یکدیگر احترام بگذارند و اگر آراء دیگران با نظرات آنان مغایرت داشتند، به جای ایجاد تضاد، به گفت و گو و تعامل روی آورند.
مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای نیز به تازگی در جمع فرهنگیان با به کار بردن تعبیر تحمل مخالف، بر ضرورت کسب روحیه نقدپذیری و شنیدن نظرات مخالف تاکید کردند.
نهادینه کردن این فرهنگ بر عهده تک تک افراد جامعه و همه نهادهایی است که در مسیر اجرای وظایف خود با نظرهایی مواجه می شوند که گاهی متفاوت آرای آنها است.
با تحمل نظرات و عقاید مخالف، می توان به سمت جامعه ای متعادل تر، به دور از تنش و رسیدن به قله آرامش پیش رفت که این آرامش لازمه دستیابی به جامعه ای پیشرفته و سعادتمند است.
اینکه موضوع تحمل مخالف تا چه حد در جامعه ما مورد توجه قرار گرفته و نمود عینی پیدا کرده، موضوعی است که بسیاری از صاحبنظران و اندیشمندان استان البرز آن را مورد تحلیل قرار دادند.
تحمل نقطه نظرات متفاوت و مخالف را یک تکلیف دینی است، مقام معظم رهبری نیز بارها بر این موضوع تاکید داشته اند.
توجه به نظر مخالف و سعه صدر دراین زمینه با چارچوب قانونی، زمینه ساز بیان عقاید مختلف شده که بسترها را برای روشنگری مباحث مختلف فراهم می کند.
با تحمل نظر مخالف و توجه به آن می توان در حوزه های مختلف از جمله سیاسی، فرهنگی و اجتماعی راهگشایی کرد چراکه این سعه صدر سبب آسیب شناسی و پیدا کردن راه حل های بجا برای رفع مشکلات می شود.